Resumen del projecte
De tot el conjunt d’accions realitzades dintre d’aquest programa pilot de HUB d’innovació col·laborativa, han sorgit més de 13 oportunitats de col·laboració entre startups del Parc Científic d’Alacant i empreses tractores de la província. L’objectiu es aconseguir noves unitats de negoci que facen possible el creixement i escalament de ambdues empreses. A més, de manera pràctica amb tots els participants, s’ha treballat i aplicat la metodologia de LOOP en un cas general de “Desenvolupament d’un HUB ideal” i sobre un cas específic de nou projecte basat en biotecnologia.
El procés comença amb el desenvolupament de sessions de treball amb cadascuna de les empreses participants on s’ha aplicat l’anomenat “Knowledge stock” (esquema imatge inferior) en el qual s’han treballat els següents punts estratègics.
- Evolució de l’empresa i el sector
- Anàlisi de la Ret de Valor de l’empresa
- Detecció i estudi de les tendències i els reptes de futur
Tot culmina amb el desenvolupament d’un mapa individual de coneixements de l’empresa on s’identifica el coneixement intern que actualment posseeix i que suposa un potencial per a explotar noves oportunitats de negoci, així com el coneixement que podria necessitar en el futur per a fer front a noves línies de negoci que ajuden (per mitjà d’una Spin Off, l’associació d’altra empresa o la inversió en una startup) a créixer i escalar el model empresarial.
A continuació es pot observar el procés complet aplicat sobre un cas específic de biotecnologia i l’associació d’una empresa tractora líder en el sector dels fertilitzants amb una startup que lidera la investigació en un àrea del control biològic de plagues.
El primer pas és l’anàlisi individualitzat de les empreses i les startups, per mitjà de sessions d’entrevistes i dinàmiques, on s’obté la informació rellevant per a la construcció del mapa de coneixements individualitzat (imatge posterior). Al mapa, s’identifica el coneixement que ja explota l’empresa, el coneixement que està desenvolupant en l’actualitat i el coneixement que necessita per a seguir sent competitiva al futur.
Amb la identificació de les tendències (imatge posterior) i l’anàlisi dels reptes de futur que proposa el sector, es definix una oportunitat concreta de desenvolupament de nova oportunitat de negoci.
Aquesta oportunitat detectada s’estudia, es contrasta amb el mercat actual i les tendències detectades, i es modelitza en una actuació concreta com es pot veure a la següent imatge:
Finalment, a aquesta possible associació entre una empresa tractora i una startup se li dóna un format clar de definició amb un enfocament en 4 àrees específiques:
- Necessitats
- Actors
- Context d’ús
- Solució
23/01/2019 08:19 | opoveda
Centro Europeo de Empresas e Innovación de Elche (CEEI - Elche)